Hints & feedback

SmartRekenen helpt leerlingen rekenen te begrijpen

3

Uitwerken net als in het schrift

In SmartRekenen werken leerlingen op het digitale uitwerkblad stap voor stap naar het eindantwoord toe, net als in een schrift. Een leerling kiest zijn eigen strategie om tot het eindantwoord te komen en wordt niet gedwongen om een standaard strategie te kiezen. Tijdens het uitwerken krijgt hij ondersteuning door directe hints en feedback per stap.

Met deze manier van werken wordt niet alleen de uitkomst, maar juist het proces en alle tussenstappen vastgelegd en beoordeeld. Zo weet de leerling altijd waar hij aan toe is.

In de docentenomgeving kunt u de stappen en het proces terugzien.

Hints per stap

3

Hints om verder te komen

Wanneer een leerling een opgave niet begrijpt, kan hij een hint vragen. Het systeem analyseert de stappen tot dusver en bepaalt op basis daarvan welke specifieke hint nodig is om de leerling een stap verder te helpen.

Door gelaagdheid in de hints kan de opgave stap voor stap uitgelegd worden. Hiermee kunnen veel leerlingen zelfstandig verder werken en kunt u gerichter ondersteunen.

Specifieke feedback

3

Inzicht door specifieke feedback

Een leerling kan op elk gewenst moment zijn stappen in het uitwerkblad nakijken. Hij krijgt dan direct en specifiek feedback op alle stappen. Zo weet de leerling of hij op de goede weg is of een fout gemaakt heeft. Hij kan zijn fouten direct herstellen of extra uitleg oproepen.

Is een opgave te lastig, dan krijgt de leerling een voorbeelduitwerking te zien en kan hij zijn oplossing vergelijken met het juiste antwoord. Zo leert hij direct van zijn fouten!

Motiveren door beloning

3

Motiveren door beloning

De motivatie van een leerling draagt bij aan zijn prestatie en daarmee het leerrendement. Om leerlingen te blijven motiveren bevat SmartRekenen bewezen gamification-elementen.

Er bestaat een uitgebreid beloningssysteem, waarmee leerlingen op basis van inspanning en resultaat EduCoins verdienen en in level stijgen. Met de verdiende EduCoins kunnen leerlingen hun persoonlijke avatar voorzien van nieuwe items.

Hiermee hebben leerlingen altijd een doel om voor te werken en wordt opgaven maken beloond.

Probeer SmartRekenen uit

3

Probeer nu!

Wilt u zelf de kracht van SmartRekenen ervaren?
Bekijk de demo, vraag een proeflicentie en een informatiepakket aan of start een pilot met uw klas!